RugFit

Jaarlijks hebben 2,5 miljoen Nederlanders langer dan 12 weken rugpijn. RugFit is een beweegprogramma dat speciaal is ontwikkeld voor mensen met een verlaagde belastbaarheid, rug- nek- en schouderklachten, Rsi/KANS, artrose, bekkenklachten, hernia en whiplash. RugFit is ook zeer geschikt voor mensen met een zittend beroep die rugklachten willen voorkomen. 

Wat zijn de voordelen van RugFit?RF_170_x_378_px

  • een sterke en stabiele rug, nek en schouder
  • minder (kans op) rug-, nek- en schouderklachten
  • een betere belastbaarheid
  • een betere houding
  • meer energie
  • minder bang om te bewegen

Pijn aan nek, rug en schouder

Het beweegprogramma voor mensen met rug-, nek en schouderklachten wordt aanbevolen door therapeuten en (bedrijfs)artsen. Wetenschappelijke instanties en de Erasmus Universiteit en TNO Arbeid zijn zeer enthousiast. De oefeningen sluiten aan bij de huidige wetenschappelijke visie en zijn evidence based en gebaseerd op jarenlange praktijkervaring.

Je rug versterken

Een soepele en stevige rug en gewrichten zorgen voor een goede belastbaarheid. Ook houdingscholing is een belangrijk onderdeel van deze cursus. Een mooie houding ontlast de spieren en zorgt er bovendien voor dat je meer zelfvertrouwen uitstraalt. Het beweegprogramma RugFit is het eerste therapeutische groepsfitnesspogramma met gerichte mobiliserende (om de rug en gewrichten soepel te maken) en stabiliserende (om de rug en gewrichten sterk te maken) oefeningen.

Hoe rugpijn ontstaat

Om rug- en gewrichtsklachten te verminderen of om je gewrichten te beschermen, heb je niet de grote oppervlakkige spieren nodig, maar de kleine spiertjes die dieper liggen. Als deze stabilisatiespiertjes niet goed getraind zijn, spannen de oppervlakkige spieren zich krampachtig aan om dit gebrek te compenseren. Zo ontstaat onder meer rug- en nekpijn. Als je fitnesst, komen vooral de grote, oppervlakkige spieren aan bod. En daarvan kunnen klachten verergeren. Bij deze Bewegen als medicijn cursus richten we ons op de diepe stabilisatiespieren. Daarmee pakken we de oorzaak aan in plaats van het symptoom.

Groepsfitness

Je oefent in een groep, op lekkere muziek en met kleine handgewichtjes. Het programma is ontwikkeld door een team van deskundigen bestaande uit sportartsen, therapeuten en instructeurs met jarenlange ervaring in hun vakgebied. De mobiliserende oefeningen zijn afgeleid van manuele therapie, de stabiliserende komen uit de Orthopedische RuckenSchule Brugger en circulerende spierketenoefeningen.

Ervaringen RugFit

Joran, salesmedewerker: 'Mijn rug werd juist sterker door 'm te belasten'
'Ik liep al twee jaar met rugklachten en slikte pijnstillers en spierontspanners. Een therapeut adviseerde me deze cursus. Ik was bang dat door de oefeningen de pijn erger zou worden, maar dat gebeurde niet. Mijn rug werd juist sterker door 'm te belasten. Na 4 weken trainingen waren mijn klachten volledig verdwenen. Ik doe het nu nog één keer in de week.'

Monique, manager: 'Ik wist niet dat een stijve nek en rug zo snel weer soepel konden worden'
'Ik had last van mijn nek, steeds vaker hoofdpijn. Stress, zei de huisarts. Ik moest het rustiger aan doen. Maar de klachten werden alleen maar erger. Ik wist niet dat een stijve nek en rug zo snel weer soepel konden worden en dat de klachten door oefeningen konden verdwijnen.'